1. Home
  2. /
  3. UA-Handboken
  4. /
  5. 1. INITIERA

1. INITIERA

Initiera Planera Genomföra Avsluta
BESLUTSPUNKT 0
  • Offertförfrågan från kund.
1.1 ÖVERLÄMNA MARKNADSARBETE

Syfte:

Att ge uppdragsledaren en bra överföring av kunden och de dialoger som varit under införsäljningsfasen. Vad vill vi med kunden, etcetera?

Uppgift:

Kommunicera kring intressegrad för kunden/projektet, vad är syftet med det här uppdraget. Var ligger lönsamheten i denna affär? (timpris, synlighet, ingångsport till attraktivare projekt, m.m.)

Lämna över identifierade möjligheter och nyttoeffekter, samt risker orosmoment, och hinder med affären.

1.2 DEFINIERA OMFATTNING

Syfte:

Omfattningen för uppdraget behöver definieras tydligt, både för kundens och för vår egen skull. Detta utgör en grund för att kunna hantera förändringar i uppdragets omfattning.

Uppgift:

  1. Vad är mål och syfte med vårt uppdrag hos kunden?
  2. Vilka leverabler behöver ingå för att nå dessa mål?
  3. Vilka leverabler ingår normalt i dessa typer av uppdrag?
  4. Vilka aktiviteter behöver genomföras?

Använd tidigare projekt som referens när du definierar omfattningen per tjänst/produkt.

Har du definierat omfattningen för ett liknande uppdrag tidigare? Om inte, försök att hitta någon som gjort det. Om ingen har, hitta ett bollplank.

1.3 IDENTIFIERA RESURSBEHOV

Syfte:

Att se över vilka resurser som behövs i uppdraget

Uppgift:

Tänk igenom:

Baserat på omfattningen, vilka resurser finns tillgängliga?

Har de arbetat med tjänsten / produkten tidigare?

Har du tillgång till rätt personer för uppdraget?

Har du stämt av resursbehovet med regionchef?

Checklista:

Definiera behovet i form av kompetensbehov.

 

1.4 SKAPA BUDGET & TIDPLAN

Syfte:

Att skapa förutsättningar för ett lönsamt uppdrag.

Uppgift:

Uppgiften är att ta fram en grov budget och tidplan för uppdraget.

Hur lång tid tar de i snitt att utföra?

Är resursen du planerar junior? Behövs extra stöd vid momenten? Planera in det i så fall.

Har vi ett riktvärde för just denna tjänsten /produkten?

Ska offerten vara Löpande eller Fast Pris?

Om du säljer en produkt per timme är det viktigt att få med x% mer timmar än vad det de facto tar att utföra. Dels för att ibland tar det mer tid. Dels för att någon annan än du har utvecklat produkten som du säljer och vi vill göra vinst på våra framtagna koncept.

Om du säljer tjänster på fastpris är det viktigt att inse att vi står för risken om det av någon anledning skulle ta längre tid att utföra arbetet.

Mjukvaror eller tjänster som köps in till kunden genom oss skall alltid vara ett påslag om 10%.

Checklista

  • Uppdraget har en planerad lönsamhet över X%.
  • Budgeten är godkänd av regionchef.
  • Budgeten är dokumenterad i Milltime.
1.5 SLUTFÖR OFFERT

Syfte:

Att sammanställa omfattningen av uppdraget för att tydligt beskriva det för kunden tillsammans med de planerade kostnaderna för de olika momenten.

Offerten ska skrivas så att både kund och vi kan följa upp arbetet mot offert under uppdragets gång. Utökas budgeten i projektet skrivs ett tillägg till offerten som kunden kan godkänna.

Uppgift:

Dokumentera allt detta under införsäljningsytan på teams.

 Checklista:

  • Offerten följer våra mallar.
  • Omfattning och uppdragsbeskrivning finns med i offerten.
1.6 GENOMFÖR OFFERTMÖTE

Syfte:

Att tillsammans med kunden gå igenom offerten för att kunden ska förstå vårt upplägg och vad prissättningen grundar sig i. Vi vet varför det tar x timmar för ett moment, men kunden som ofta bara ser resultatet kanske inte förstår arbetet som ligger bakom. Vi får då tillfälle att förklara hur vår arbetsprocess ser ut och varför kunden får värde av att välja oss.

Uppgift

Möte med kunden gällande offert

1.7 SIGNERA OFFERT

Syfte:

Att säkerställa att vi har ett avtal med kunden innan vi påbörjar vårt arbete. Om vi inte har en påskriven offert riskerar vi att inte få betalt för vårt arbete.

Uppgift

Signera offerten på plats med kunden eller skicka offerten för signatur.

1.1 Överlämna Marknadsarbete
=
Anvisning - Miro Bedömningsövning
=
Mall - Miro Bedömningsövning
1.2 Definiera Omfattning
=
Anvisning - Miro Bedömningsövning
=
Mall - Miro Bedömningsövning
1.4 Skapa Budget & Tidplan
=
Anvisning - Budgetering & Tidsplanering
=
Mall - Budgetering & Tidsplanering
1.5 Slutför Offert
=
Anvisning - Skapa Offert
1.7 Signera Offert
=
Anvisning - Signera Offert